Mikko tiedusteli onko hävittäjälentäjillä Suomessa yksilölliset koneet vai saako ohjaaja aina ”uuden” satunnaisen koneen lennolle?
Hornetit kiertävät erityisen suunnitelman mukaisesti huollossa. Lisäksi koneita joudutaan varsinaisen huoltosyklin ulkopuolella aina silloin tällöin korjaamaan – ohjaajat kun ainakin joidenkin mielestä ovat erikoistuneet rikkomaan lentokoneita.
Jokaiselle päivälle suunnitellaan lentopalvelus – eli kuka lentää ja mitä. Tämän suunnitelman perusteella käyttöön otetaan tarvittava määrä Horneteja, sekä mahdollisten päivän aikaisten vikaantumisten varalta yksi tai kaksi varakonetta. Se mitä koneita palvelukseen otetaan, on paljolti riippuvainen koneiden huoltorytmistä. Aina tietyn lentotuntimäärän jälkeen Hornet otetaan huoltoon. Riippuen koneen kokonaistuntimäärästä, joskus tämä määräaikaishuolto on suppeampi ja joskus taas laajempi. Varsinkin laajemmat huollot joudutaan suunnittelemaan etukäteen hyvinkin tarkasti ihan jo sen vuoksi, että kaikki koneet eivät olisi samaan aikaan huollossa ja että huollon kapasiteetti tulisi järkevästi käytettyä. Huollon ajankohdassa pyritään siis sovittamaan koneen lentotunnit ja kalenteri.
Jos koneella on lennetty paljon ja huoltoon on vielä aikaa, sitä saatetaan ”säästellä” ja se saattaa siksi jäädä lentopalveluksen alkaessa varakoneeksi tai kokonaan lentokonehalliin. Jos koneen lentotunnit loppuvat kokonaan ennen seuraavaa huoltoa, koneesta käytetään nimitystä ”Pantteri”. En enää muista mistä nimitys tulee. Vastaavasti jos varattu huolto on lähellä ja koneella on vielä runsaasti lentotunteja jäljellä ennen tätä huoltoa, sillä tietenkin lennetään mahdollisimman paljon.
Joskus käy myös niin ikävästi, että kone vikaantuu pahasti jo ennen suunniteltua huoltoa, sitä ei muuten päästä korjaamaan tai kone on jatkuvasti rikki. Tällaisestä konehallin nurkkaan jätetystä koneesta käytetään yleisesti nimitystä ”hangar queen”.
Lisäksi päätökseen käyttää tai olla käyttämättä tiettyä konetta vaikuttaa sen varustus – siis koneeseen asennetut ripustimet, pommit, ohjukset, lisäsäiliöt ja muu kuorma. Eri lennoilla tarvitaan erilaista varustusta. On järkevämpää ottaa hallista tehtävän kannalta oikein varusteltu kone, kuin vaihdella jatkuvasti koneiden varustusta.
Pitkähkö vastaus, mutta näistä syistä ohjaaja ei yleensä tiedä millä Hornetilla lähtee lentämään. Eikä sillä ole oikeastaan mitään väliäkään, kunhan sen varustus on tehtävän kannalta oikea. Yhdysvaltalaisten koneiden rungossa näkyy joskus ohjaajien nimi. Sielläkin ohjaajat kuitenkin lentävät kuitenkin sillä koneella, joka sattuu olemaan tarjolla. Vaikka nimikoitu Hornet on tietysti komean näköinen ja näyttää hyvältä mediakuvissa, jo pelkästään turvallisuuden kannalta ei pidä kovin järkevänä mainostaa koko maailmalle minkä nimisiä ohjaajia hävittäjälentolaivueessa on.
Photo credit: Ari Manninen (res.)/Lapin Lennosto