HORNET KUSKI

Mitä hävittäjälentäjä syö lennon aikana?

Antti kysyi kuinka pitkiä Hornet-lennot ovat ja mitä pitkien lentojen aikana syödään.

Suomessa harjoituslennot eivät ole kovin pitkiä – yleensä noin tunnin ja pisimmillään 2-3 tuntia. Lentojen pituutta lisää, jos lentojen välillä suoritetaan ilmatankkaus (jolloin kone siis tankataan toisesta koneesta kesken lennon) tai jos lennon jälkeen koneeseen suoritetaan niin sanottu kuumatankkaus. Kuumatankkauksessa kone tankataan normaalisti maassa ohjaajan istuessa koneessa ja toisen moottorin ollessa käynnissä. Jos koneeseen suoritetaan lentojen välillä useampi kuumatankkaus, perättäiset lennot muodostavat ohjaajan kannalta yhden lennon. Pisin yhtäjaksoinen suorittamani lentopalvelus oli (esimiehen luvalla tietenkin) hieman yli 16 tuntia. Tuolloin lentojen välissä pääsi toki välillä jaloittelemaan ja syömään.

Lennolla harvoin tulee nälkä, eivätkö ohjaajat Suomessa juurikaan pidä ruokaa lennolla mukana. Ohjaamossa ei ole hyvä idea syödä mitään, mistä voi tippua tavaraa – tai lentokielellä irtoesineitä – ohjaamoon. Mikä tahansa esine, joka putoaa ohjaamoon voi kiilautua ikävästi ja estää esimerkiksi jonkin vivun tai kytkimen vapaan liikkeen. Pahinta mitä ohjaamoon voi pudottaa, ovat kolikot. Mekaanikoille aiheuttaa huomattavasti työtä, jos ohjaamoon putoaa ”noin 5 euroa 40 senttiä”, koska tällöin ei tarkkaan tiedetä, milloin kaikki irtoesineet on löydetty.

Pitkillä siirtolennoilla tiedän ohjaajien syövän energia- ja suklaapatukoita. Popcornit ovat myös suosittua välipalaa. Banaani ei ole hyvä eväs, koska se kuulemani mukaan tummuu korkealla lennettäessä nopeasti. Yhdysvaltojen meri- ja ilmavoimissa sekä merijalkaväessä siirtolennot voivat olla todella pitkiä. Useissa tukikohdissa ohjaajille tarjotaan lennolle mukaan eräänlaista ”sissimuonaa”, joka voi koostua esimerkiksi perunalastuista, voileivästä ja majoneesista.  Mitään gourmet-ruokaa lennoilla ei siis ole tarjolla.

Nälkää suurempi ongelma on nestehukka ja silloin tällöin ohjaajat pitävät mukanaan jotain juotavaa. Lennolla on kuitenkin parempi olla vähän jano kuin ”negatiivinen jano”, koska ohjaamon WC-tilat ovat hieman puutteelliset:)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *