Nina kysyi Käytetäänkö lentokoneissa talvirenkaita? Ei, hävittäjissä ei käytetä talvirenkaita.
Hävittäjissä käytetään ympäri vuoden samanlaisia renkaita, joiden kumiseos sopii hyvin monenlaisille lämpötiloille. Lisäksi kiitotiet pyritään pitämään aina sulina – tai ainakin puhtaina lumesta ja jäästä. Lentokenttien kunnossapito suorittaa lumisateella kiitotien, rullaustien ja muidenkin lentokoneiden liikennöintialueiden aurauksen, jonka lisäksi niitä myös harjataan. Kunnossapidon kannalta vaikeimmat olosuhteet lienevät 10 – 15 astetta pakkasta ja alijäähtyneen veden sataminen.
Kiitoteiden liukkautta, eli kitkaa, mitataan säännöllisesti erillisellä kitkamittarilla. Koska kiitotien eri osissa voi olla erilaiset kitkat, mittauksessa selvitetään kiitotien kitka kiitotien alkupäässä, keskellä ja loppupäässä. Kitkamittauksen tulokset ilmoitetaan radioitse kaikille laskuun aikoville koneille.
Ohjaajilla on huonoja olosuhteita varten käytössään ns. ylösveto- ja sammutustaulukot. 1000 metriä ennen kiitotien kumpaakin päätä on ns. ”tonnin taulut”, joiden kohdalla ohjaajat tarkistavat nopeutensa. Ohjaajien ylösveto- ja sammutustaulukoissa on eri kitkoille laskettu suurin sallittu nopeus laskukiidon aikana tonnin tauluilla. Taulukon nopeutta suuremmilla nopeuksilla kone ei ilmoitetuilla kitkoilla ja sen hetkisellä rullausnopeudella enää voi laskennallisesti pysähtyä ennen kiitotien päätä. Jos nopeus on tonnin tauluilla kitkoihin nähden hieman liian suuri, ohjaajat voivat sammuttaa moottorin, pienentää näin koneen työntövoimaa ja siten onnistua pysäyttää kone turvallisesti kiitotielle. Jos nopeus on merkittävästi liian suuri, ohjaajat suorittavan uuden lentoonlähdön. Jos ohjaaja päättää kahdessa jälkimmäisessä tapauksessa kuitenkin tehdä normaalin laskukiidon, kone päätyy todennäköisesti kiitotien päässä olevaan pysäytysverkkoon. Kitkojen ollessa erityisen pienet, kiitotielle ei voi laskeutua.
Kiitoteitä ei myöskään hiekoiteta. Päinvastoin. Hävittäjän moottori voi imaista pienet ja vähän isommatkin kivet asfaltilta, josta voi seurata hyvinkin vakavia vaurioita moottoriin. Tämän vuoksi kaikki hävittäjien käyttämät alueet imuroidaan säännöllisesti imuriautolla. Kaikista näillä alueilla olevista irtoroskista ja kivistä käytetään nimitystä FOD (Foreign Object Damage). Mikäli imuriautoa ei ole käytettävissä, ei ole lainkaan poikkeuksellista että asfaltin puhdistus tehdään käsin. Tästä, yleensä isolla porukalla suoritettavasta tehtävästä, käytetään nimitystä FOD walk.
Kuva: Ari Manninen (res)/Lapin Lennosto