Sähköpostiin (info@heikkimansikka.fi) tuli kysymys: ”Miksi suomalaiset lentäjät eivät maalaa lentokypäriään?”
Ilmavoimissa kypärien maalaaminen on kielletty. Jos asiaa kysyy Materiaalilaitoksen ihmisiltä, vastauksena on varmaankin jotain sen suuntaista, että maalaaminen saattaa heikentää kypärän lujuusominaisuuksia. Ainoastaan Midnight Hawks taitolentoryhmän kuskeilla on yksinkertaiset teippaukset kypärissään, jotka osoittavat kuskin paikkaa osastossa.
Kun Ilmavoimat varsin johdonmukaisesti ja perustellusti suojelee ohjaajien henkilöllisyyttä, niin ei ole oikein tuon linjan mukaista tehdä ohjaajista edes kypärämaalausten perusteella yksilöitäviä. Pisin kypärän maalaustraditio taitaa olla US NAVY:lla, jossa on jo pitkään nähty aika räyhäkkäitä maalauksia. NAVY:lla on (tai ainakin on aiemmin ollut) myös määräys, jonka mukaan 90% kypärän pinta-alasta tulee peittää heijastavalla teipillä. Ihan siis vain sen takia, että mahdollisesti mereen hypänneet kuskit on helpompi löytää. US Air Force kielsi pitkään kaikenlaisen kypärätaiteen, mutta kielto ei ole enää nykyään ehdoton.
Suomessa lentokamojen personointi rajoittuu lentohaalarin kahteen hihamerkkiin, joita saa yksilöidä tietyissä (ja jo koetelluissa) rajoissa varsin vapaasti. Muita lentokamoja kuskit personoivat lähinnä käytettyyden nimissä.