HORNET KUSKI

EJECT, EJECT!

Miro ja muutama muukin kysyi nettisivullani miten Hornetin heittoistuin toimii ja miten heittoistuinhyppyä varten harjoitellaan. Hornetissa on heittoistuin, jolla ohjaaja voi pelastautua ohjaamosta koneen vaurioituessa lennolla lentokelvottamaksi. Heittoistuimella voi pelastautua tarvittaessa myös maan pinnalla. Ennen lentoa ohjaaja vyöttäytyy ohjaamoon – tai oikeastaan heittoistuimeen. Ohjaaja kiinnittyy penkkiin kahdella hartiavyöllä, kahdella lannevyöllä, yhdellä nivusvyöllä. Lisäksi ohjaaja kiinnittää jalat penkkiin hihnoilla. Kummallekin jalalle on kaksi kiinnikettä, toinen reidelle ja toinen säärelle. Alla on yleiskuva Hornet heittoistuimesta, sekä kuva jalkojen kiinnitysmekanismista. Lennolle lähdettäessä ohjaaja on siis aika tukevasti kiinni heittoistuimessa.

Hornetin heittoistuin on Martin Bakerin valmistama niin sanottu 0-0 penkki. Tämä tarkoittaa, että penkillä voi pelastautua 0-korkeudelta ja 0-nopeudelta. Penkillä voi siis pelastautua varsin tiukoistakin paikoista, kuten tästä videosta voi todeta: https://youtu.be/LbMg2pQW924?feature=shared Joissakin vanhemmissa penkissä tämä ei ollut mahdollista, vaan penkin laukaisuhetkellä koneella piti olla jonkin verran nopeutta ja/tai korkeutta. Aivan oma lukunsa on B-52 pommikone, joissa osa miehistön heittoistuimista laukaistaan alaspäin! Ei ehkä kaikkein turvallisimpia istuinpaikkoja lentoonlähdön ja laskun aikana. En tiedä millaisilla arpajaisilla istuinpaikat valitaan….ehkä siellä soi musiikki ja musiikin päättyessä kaikki ottavat penkin.

Tahattomien heittoistuinten laukaisujen välttämiseksi Hornetin heittoistuin on aluksi varmistettu. Lennolla lähdettäessä ohjaaja poistaa heittoistuimen varmistuksen osana muita tarkastuksia. Mikäli lentäjä aloittaa lentoonlähdön varmistetulla penkillä, ohjaaja saa äänivaroituksen ja ohjaamon näytölle tulee teksti ”CHECK SEAT”. Heittoistuimen laukaisusekvenssi aktivoidaan vetämällä ohjaajan jalkojen väliin sijoitetusta kahvasta 30-60 paunan voimalla, jonka jälkeen heittoistuimen toiminta on automaattista. Heittoistuimen toimintasekvenssin ensimmäisessä vaiheessa ohjaajan vyöt kiristyvät ja jalkojen kiinnityshihnat vetävät lentäjän jalat kiinni penkkiin. Tämän jälkeen kuomu räjäytetään irti. Penkkiin kuuluva katapultti aktivoituu ja alkaa nostaa penkkiä. Jos kuomun räjäyttäminen jostain syystä epäonnistuu, penkki rikkoo noustessaan ohjaamon kuomun. Kun katapultti on saavuttanut maksimipituutensa, penkin rakettimoottori käynnistyy. Kun heittoistuin on irronnut koneesta, penkistä laukaistaan jarruvarjo. Jos heittoistuinhyppy tehdään hyvin suurella nopeudella, jarruvarjo pysyy kiinni heittoistuimessa, jolloin se hidastaa heittoistuimen nopeutta ennen päävarjon avautumista. Jos penkin varjo aukeaisi suurella nopeudella hypättäessä heti, varjo saattaisi vaurioitua ja ohjaajan kohdistuisi huomattavia hidastuvuusvoimia. Penkin päävarjo on ajastettu laukeamaan 1.5 sekuntia penkin irtoamisen jälkeen. Suurelta korkeudelta hypättäessä penkki kuitenkin putoaa ensin vapaasti 14 500 jalkaan, jonka jälkeen ajastin viivyttää päävarjon laukaisua 1.5 sekuntia. Keskikorkeudesta hypättäessä päävarjon laukaisussa huomioidaan paitsi korkeus, myös penkkiin kohdistuvat G-voimat. Alle 7 500 jalan korkeudessa G-voimia ei huomioida, vaan päävarjo laukaistaan pelkän ajastimen perusteella. Kokonaisuudessaan heittoistuimessa on viisi erilaista toimintamoodia riippuen hyppyhetken nopeudesta ja korkeudesta.

Ohjaamossa istuessaan ohjaaja istuu pelastuspakkauksen päällä. Päävarjon lauetessa ohjaaja irtoaa automaattisesti heittoistuimesta pelastuspakkauksen jäädessä roikkumaan ohjaajasta. Pelastuspakkauksessa on pelastautumisvarusteita, ”mehua ja keksiä”, sekä pelastuslautta vesipelastautumista varten.

Ohjaajat harjoittelevat heittoistuinhyppyä varten Utin Jääkärirykmentissä, jossa jokainen ohjaaja saa lyhyen hyppykoulutuksen. Hyppykoulutuksen jälkeen ohjaajat suorittavat vähintään yhden laskuvarjohypyn. Lisäksi ohjaajat harjoittelevat säännöllisesti laskuvarjohyppyä veteen. Harjoittelu toteutetaan jokaiselta aurinkolomalta tutulla veneen vetämällä vetovarjolla. Ohjaaja vedetään sopivaan korkeuteen, jonka jälkeen vetoköysi irrotetaan ja ohjaaja harjoittelee laskeutumista veteen, laskuvarjosta irrottautumista ja pelastuslautalle nousua.