Jos on yhtään katsonut televisiota, ei ole varmaankaan voinut välttyä näkemästä Priorin Extra-mainosta. Kyseessä on siis se tuote, jonka tulisi säilyttää hiukset terveinä ja ehkäistä hiustenlähtöä – Miika Nousiaisen mukaan sisältäpäin. TV-mainoksessa todetaan Priorin Extran olevan ”tieteellisesti todistettu” ja mainoksen aikana ruudun alareunassa näkyy hetken ajan viittaus kyseiseen tieteelliseen tutkimukseen. Koska tuo viittaus on näkyvillä vain hyvin, hyvin vähän aikaa, on tekstiä lähes mahdotonta lukea mainoksen aikana. Se lienee tarkoituskin. Kun tajusin tämän, Priorin Extra alkoi ensimmäistä kertaa vaikuttaa mielenkiintoiselta.
Tallensin siis ohjelman, jossa tiesin Priorin Extra-mainoksen pyörivän. Myöhemmin kelasin tallenteen kohtaan, jossa viite näkyy ja pysäytin tallenteen. Pienellä kirjoitetussa tekstissä todetaan, että tuotteen tieteellinen teho perustuu Food Study Report 2017:ssä julkaistuun artikkeliin, jonka kirjoittajiksi mainitaan F. Reber ja S. Rharbaoui. Yritin tuloksetta etsiä internetistä mainoksessa mainittua Food Study Report 2017:ää. Seuraavaksi hain Google Scholarista F.Reberiä ja S. Rharbaouita. Haun perusteella vaikuttaa siltä, että kirjoittajat ovat julkaisseet ainostaan yhden Google Scholarista löytyvän artikkelin, joka on julkaistu Cosmetics lehdessä vuonna 2021.
Koska mainoksessa mainittua tutkimusartikkelia ei näyttänyt olevan saatavilla, kirjoitin sähköpostia Bayer:lle, joka on Priorin Extran valmistaja. Pyysin Bayer:ia ystävällisesti lähettämään minulle mainoksessa mainitun tutkimusraportin tai ohjeistamaan mistä URL-osoitteesta tutkimus ja Food Report 2017 on luettavissa. Noin viikkoa myöhemmin sain Bayerilta vastuksen. Vastauksessa todettiin, että mainoksessa mainittu tutkimus kuuluu Bayerin liikesalaisuuden piirin, eikä sitä ole siksi julkaistu. Minulle myös todettiin, että Bayerin lakiosaston mukaan tutkimusraporttia ei liikesalaisuuden vuoksi voida myöskään lähettää minulle luettavaksi.
Jatkoin vielä F.Reberin S. Rharbaouin etsimistä. Vuoden 2021 Cosmetics lehden artikkelissa kummankin affiliaatioksi mainittiin Ranskassa toimiva Eurofins Dermscan. Käsittääkseni Bayer on kyseisen firman asiakas, mikä tietysti asettaa tutkijoiden puolueettomuuden hieman kyseenalaiseksi. Kumpaakin tutkijaa voi jokainen yrittää tavoittaa sähköpostista SRH@dermscan.com ja FRE@dermscan.com.
Koska nyt olin ottanut asian selvittääkseni, lähetin Bayerille uuden sähköpostin. Tiedustelin, näkeekö Bayer tilanteessa eettistä ongelmaa, koska kuluttaja ei selvästikään pääse arvioimaan mainoksessa esitetyn tosiasiaväitteen paikkansapitävyyttä. Viittasin sähköpostissani Kansainvälisen kauppakamarin markkinointisääntöön vuodelta 2018 (artikla 6). Sain varsin lyhyen vastauksen, jossa todettiin Bayerin toimivan kaikessa markkinoinnissaan ja mainonnassaan voimassaolevan lainsäädännön ja soveltuvien eettisten ohjeiden mukaisesti. Asia kunnossa – nyt ei tarvitse kenenkään olla enää lainkaan huolissaan!